Onderwerp | Totale | V/N | Toelichting | I/S | AR/ | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
afwijking | BR | |||||||
(x €1.000) | ||||||||
Lasten | -13.878 | N | ||||||
Werk en Inkomen | 581 | V | Regionale middelen in het kader van participatie | I | BR | |||
Armoedebeleid | 144 | V | Armoederegelingen | I | AR | |||
Werk en Inkomen | -130 | N | Bijverdienbeloning | I | BR | |||
Werk en Inkomen | -197 | N | Voorziening spaarverlof zie centrale toelichting op S00 | I | AR | |||
Werk en Inkomen | -350 | N | Studietoeslag | I | AR | |||
Werk en Inkomen | -856 | N | Uitvoeringskosten Werk & Inkomen (zie ook baten) | I | AR | |||
Werk en Inkomen | -5.417 | N | BUIG | I | AR | |||
Schulddienstverlening | -7.653 | N | Kinderopvangtoeslagschandaal, implementatie Schuldhulpverlening | I | AR | |||
Baten | 14.660 | V | ||||||
Werk en Inkomen | 310 | V | Uitvoeringskosten Werk & inkomen (zie ook lasten) | I | AR | |||
Werk en Inkomen | 7.150 | V | BUIG | I | AR | |||
Schulddienstverlening | 8.047 | V | Kinderopvangtoeslagschandaal | I | AR | |||
Werk en Inkomen | -847 | N | Vordering Scalabor | I | AR | |||
Toevoegingen aan reserves | -965 | N | ||||||
Werk en Inkomen | 130 | V | Bijverdienbeloning | I | AR | |||
Schulddienstverlening | -100 | N | Immerloschuldenvrij | I | BR | |||
Schulddienstverlening | -414 | N | Implementatie schuldhulpverlening | I | BR | |||
Werk en Inkomen | -581 | N | Regionale middelen in het kader van participatie | I | BR | |||
Onttrekkingen aan reserves | 0 |
Regionale middelen in het kader van participatie
Arnhem is centrumgemeente van de Arbeidsmarktregio Gelderland Midden. Arnhem ontvangt als centrumgemeente diverse middelen vanuit het rijk en de provincie in het kader van participatie. In 2024 heeft de Arbeidsmarktregio op totaalniveau minder lasten gerealiseerd (€ 0,6 miljoen) dan begroot. De voornaamste reden voor de lagere lasten is dat een deel van de begrote kosten voor het project 'Regionale Aanpak Jeugdwerkloosheid (RAJ)' niet zijn gerealiseerd (€ 0,2 miljoen) met name vanwege de vertraging van de nieuwe wet 'Van School naar Duurzaam Werk'. Deze kosten worden doorgeschoven naar 2025. Ook is er minder uitgegeven aan ‘versterken uitvoeringskracht’ dan begroot (€ 0,2 miljoen), deze uitgaven zullen in 2025 plaatsvinden. Daarnaast zijn de kosten voor het project ‘Gelrepact’ lager (€ 0,2 miljoen) dan de toegekende subsidie door de provincie, dit bedrag wordt bij de subsidievaststelling in 2025 terugbetaald. De onderbesteding op het lastenbudget leidt tot een hoger bedrag dat wordt overgeheveld naar het budget 2025 van de Arbeidsmarktregio, zoals vermeld in de nota budgetoverheveling. Per saldo is het effect budgetneutraal.
Armoederegelingen
Er is per saldo een klein voordelig resultaat door extra rijksmiddelen bijzondere bijstand voor alleenverdienersproblematiek en een overschrijding op externe personeelskosten voor de uitvoering van energietoeslag.
Bijverdienbeloning
In 2023 is de tweejarige pilot bijverdienbeloning gestart om deeltijdwerk naast een uitkering te stimuleren. Hiervoor is in totaal € 3,4 miljoen gereserveerd. Omdat er in 2024 meer premie is uitgekeerd dan verwacht, is een nadeel van € 130.000 ontstaan, dit nadeel is gedekt uit de bestemmingsreserve omdat deze afwijking onderdeel was van de Nota Budgetoverhevelingen. Er wordt nu dus minder overgeheveld dan begroot. Hierdoor is er eveneens € 130.000 minder toegevoegd aan deze bestemmingsreserve. Derhalve per saldo budgettair neutraal.
Studietoeslag
Bij de start werd verwacht dat het aantal toekenningen studietoeslag zou toenemen, daarom is het budget opgehoogd. De aanvraag kan met terugwerkende kracht tot 5 jaar terug worden gedaan, tot april 2022. De bedragen zijn leeftijdsafhankelijk en worden ieder halfjaar geïndexeerd. We zien nu dat alle aanvragen die in 2024 zijn gedaan, met terugwerkende kracht worden toegekend. In Turap 2 is dit budget reeds verhoogd, desondanks is een nadeel ontstaan in jaarrekening 2024 van € 350.000.
Uitvoeringskosten Werk & Inkomen
In 2024 heeft cluster Werk & Inkomen een overschrijding op de uitvoeringskosten. Om te kunnen blijven voldoen aan de wettelijke termijnen m.b.t. de aanvraagtermijnen conform de participatiewet zijn tijdelijk meer inhuurkrachten ingezet (€ 0,8 miljoen). De dekking vanuit de baten uitvoeringskosten zijn lager dan de kosten van inhuur met zich meebrengen (€ 0,3 miljoen). Dit resulteert in een nadeel van € 0,5 miljoen in jaar 2024.
BUIG
De positieve ontwikkeling van het bijstandsbestand in de afgelopen jaren (een daling) en de extra inzet op loonkostensubsidie vertaalt zich door in de financiële resultaten. In oktober 2024 is het definitieve budget 2024 bekend geworden. Arnhem heeft in 2024 € 7,1 miljoen meer baten ontvangen voor de BUIG en hiertegenover stonden hogere lasten van € 5,4 miljoen. Het begrote negatieve resultaat slaat om in een positief resultaat van € 1,7 miljoen ten opzichte van de begroting.
Het definitieve budget is te laat bekend geworden om de begrote bedragen in 2024 aan te passen.
De inzet van loonkostensubsidie (LKS) heeft geleid tot meer uitstroom en minder mensen met een bijstandsuitkering. Het budget wat we landelijk ontvangen voor LKS maakt onderdeel uit van het totale BUIG budget. Door de extra inzet is dit budget wat we ontvangen voor LKS daarom sterk verhoogd. De komende jaren gaan we door met extra inzet hierop.
Kinderopvangtoeslagschandaal
De kosten voor de ondersteuning van gedupeerden worden gedeclareerd via de Specifieke Uitkering. Het betreft hier kosten voor de brede ondersteuning op gebied van Zorg, Werk, Huisvesting, Gezin en Financiën. Omdat we steeds meer gedupeerden bereiken en er meer behoefte aan ondersteuning is, zijn de kosten ten opzichte van 2023 flink gestegen. Omdat de lasten en baten niet vooraf goed in te schatten zijn, worden deze niet begroot, maar wordt alleen de realisatie van kosten en te ontvangen opbrengsten verantwoord.
Vordering Scalabor
In Turap 2 is een voordeel verwerkt met betrekking tot het resultaat 2023 van Scalabor. Dit bleek echter een onjuiste interpretatie van de winstbestemming; de winst is conform besluit van de aandeelhoudersvergadering toegevoegd aan het eigen vermogen van Scalabor, waardoor een correctie noodzakelijk is.
Implementatie schuldhulpverlening
Doordat de implementatie en startdatum van schuldhulpverlening in eigen beheer en de overdracht vanuit Verdergroep naar achteren zijn geschoven in 2024, is een deel van het implementatiebudget niet besteed en wordt doorgeschoven naar 2025.