Onderwerp | Totale | V/N | Toelichting | I/S | AR/ | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
afwijking | BR | |||||||
(x €1.000) | ||||||||
Lasten | 2.392 | V | ||||||
Mobiliteit | 1.000 | V | Onderhoud panden mobiliteit (exclusief parkeergarages) | I | AR | |||
Mobiliteit | 800 | V | Parkeerexploitatie | I | BR | |||
Mobiliteit | 501 | V | Energiekosten Openbare Verlichting | I | AR | |||
Mobiliteit | 273 | V | Parkeren | I | BR | |||
Mobiliteit | 354 | V | Buiten Gewoon Beter | I | BR | |||
Mobiliteit | -536 | N | Bereikbaarheidsaanpak-binnenstad | I | BR | |||
Baten | 117 | V | ||||||
Mobiliteit | 461 | V | Bereikbaarheidsaanpak-binnenstad | I | BR | |||
Mobiliteit | -344 | N | Parkeerexploitatie | I | BR | |||
Toevoegingen aan reserves | -477 | N | ||||||
Mobiliteit | -131 | N | Onderhoud panden mobiliteit (exclusief parkeergarages) | I | BR | |||
Mobiliteit | -346 | N | Parkeerexploitatie | I | BR | |||
Onttrekkingen aan reserves | -1.396 | N | ||||||
Mobiliteit | -75 | N | Bereikbaarheidsaanpak-binnenstad | I | BR | |||
Mobiliteit | -110 | N | Parkeerexploitatie | I | BR | |||
Mobiliteit | -270 | N | Parkeren | I | BR | |||
Mobiliteit | -354 | N | Buiten Gewoon Beter | I | BR | |||
Mobiliteit | -587 | N | Onderhoud panden mobiliteit (exclusief parkeergarages) | I | BR |
Onderhoud panden mobiliteit (exclusief parkeergarages)
Op het gemeentelijk vastgoed in gebruik voor mobiliteit is € 1,0 miljoen minder uitgegeven aan beheerlasten. Dit wordt verklaard door hogere energielasten en storingsonderhoud (€ 160.000 nadeel). Daartegenover staat een voordeel van € 1,2 miljoen door lager uitgevallen of doorgeschoven planmatig onderhoud voor het Busplein Arnhem Centraal en Transferhal openbaar vervoer. Van het totale voordeel op planmatig onderhoud wordt namelijk € 130.000 toegevoegd aan de bestemmingsreserve onderhoud Transferhal openbaar vervoer en € 587.000 wordt verrekend met de bestemmingsreserve planmatig onderhoud gemeentelijk vastgoed. Per saldo is het resultaat circa € 0,3 miljoen.
Parkeerexploitatie
Er is een voordeel van € 572.000 gerealiseerd op het beheer van de parkeergarages. Dit komt doordat er minder storingen zijn geweest (€ 122.000), het planmatig onderhoud voor parkeergarage Rozet lager is uitgevallen (€ 200.000) en lagere VVE lasten (€ 50.000). Ook is er € 200.000 aan lagere rentelasten. Voor de verklaring van dit voordeel wordt verwezen naar de toelichting op de financiële afwijkingen van het onderdeel ‘vaste en vlottende financiering’ in het programma S00 Bestuur, dienstverlening en financiën.
Daarnaast is er een voordeel van € 228.000 gerealiseerd op de overige lasten van parkeren. Dit komt onder anderen doordat een aantal ontwikkelingen die wel begroot stonden vertraging hebben opgelopen zoals fietsstalling Bartok.
Het aantal kort parkeerders in de parkeergarages is het afgelopen jaar lager dan verwacht (zowel overdag als in de avond). Daarnaast zijn het aantal verkochte parkeerabonnementen voor de garages afgenomen, dit heeft vooral te maken met de vertraging van de ontwikkelingen in de parkeergarage Rozet en het project BK40.
Hierdoor zijn de parkeeropbrengsten en daarmee de baten met € 344.000 afgenomen.
Van het voordeel op planmatig onderhoud parkeergarage Rozet wordt een deel (€ 110.000) toegevoegd aan de bestemmingsreserve onderhoud parkeergarage Rozet. Het overige voordeel (€ 346.000) wordt toegevoegd aan de bestemmingsreserve bereikbaarheid.
Energiekosten Openbare Verlichting
In verband met de fors gestegen energieprijzen is het energiebudget voor openbare verlichting voor 2024 opgehoogd. Uiteindelijk is de kostenstijging lager uitgevallen, waardoor een incidenteel voordeel is ontstaan (€ 0,5 miljoen).
Parkeren
Afgelopen jaar is volop ingezet op voorbereiding en planvorming van het uitbreiden van fietsparkeren in en rond het centrum. Zo is de planvorming van een nieuwe grote fietsenstalling onder het Willemsplein verder geconcretiseerd. We hopen de gemeenteraad hierover na de zomer van 2025 verder over te informeren. Op de uitbreiding van fietsparkeren is daardoor een voordeel van € 273.000 in de lasten gerealiseerd.
Buiten Gewoon Beter
Een deel van het jaarprogramma Buiten Gewoon Beter Spijkerkwartier is niet gerealiseerd (€ 0,35 miljoen). Door een lagere onttrekking aan de bestemmingsreserve in 2024 blijven deze middelen gereserveerd voor de uitvoering in 2025.
Bereikbaarheidsaanpak-Binnenstad
Er is een voordeel op de baten ontstaan van € 461.000 vanwege ontvangen subsidies, hier tegenover staat ook een nadeel op de lasten van € 536.000. Het ongedekte deel van de lasten, bestaande uit voornamelijk hogere onderzoekskosten, wordt onttrokken uit de BR bereikbaarheid en leidt tot een voordeel van € 75.000 op de toevoegingen aan reserves.