Onderwerp | Totale | V/N | Toelichting | I/S | AR/ | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
afwijking | BR | |||||||
(x €1.000) | ||||||||
Lasten | -11.537 | N | ||||||
Jeugdzorg | 4.884 | V | Jeugdzorg | I | BR | |||
Jeugdzorg | 1.322 | V | POK middelen | I | BR | |||
WMO en sociale wijkteams | 544 | V | Specifieke uitkering Integraal Zorg Akkoord (IZA) | I | BR | |||
WMO en sociale wijkteams | -294 | N | Beschermd wonen | I | BR | |||
WMO en sociale wijkteams | -1.310 | N | Persoonsgebonden budget | S | BR | |||
Jeugdzorg | -2.277 | N | Specifieke uitkering vastgoedtransitie jeugdhulp | I | BR | |||
WMO en sociale wijkteams | -14.406 | N | WMO | I | BR | |||
Baten | 5.154 | V | ||||||
Jeugdzorg | 2.278 | V | Specifieke uitkering vastgoedtransitie jeugdhulp | I | BR | |||
Jeugdzorg | 1.350 | V | Specifieke uitkering niet beoogde zorgkosten | I | BR | |||
WMO en sociale wijkteams | 745 | V | Eigen bijdrage | I | BR | |||
WMO en sociale wijkteams | 675 | V | Terugvorderingen nav rechtmatigheid | I | BR | |||
Jeugdzorg | 650 | V | Verrekening kosten woonplaatsbeginsel | I | BR | |||
WMO en sociale wijkteams | -544 | N | Integraal Zorg akkoord (IZA) | I | BR | |||
Toevoegingen aan reserves | -5.904 | N | ||||||
Jeugdzorg | -1.347 | N | POK middelen | I | BR | |||
Jeugdzorg | -4.557 | N | Voordeel Zorg | I | BR | |||
Onttrekkingen aan reserves | 0 |
Op het totale beleidsveld Zorg is een voordeel gerealiseerd van € 4,5 miljoen. Dit is verdeeld over de stad en de wijkprogramma. Het resultaat, uitgezonderd de POK middelen, wordt toegevoegd aan de bestemmingsreserve Wmo en Jeugdzorg. Dit is conform het doel van de reserve zoals opgenomen in de begroting.
Hieronder worden de belangrijkste afwijkingen gemeld.
Jeugdzorg en WMO
Op de onderdelen Jeugdzorg en WMO is in totaal een nadeel behaald van € 648.000. Dit is verdeeld in een nadeel van € 9,5 miljoen op het stedelijk programma en € 8,9 voordeel op de wijken. In dit verschil zijn lasten in verband met de niet beoogde zorgkosten opgenomen, waar extra baten voor zijn opgenomen. Daar tegenover staat dat de lasten voor met name jeugdzorg lager zijn dan verwacht doordat volumegroei minder hard heeft doorgezet dan eerder verwacht.
POK middelen
Het Rijk heeft budget beschikbaar gesteld om de dienstverlening van gemeenten aan kwetsbare inwoners te versterken, de zogeheten POK middelen. Hiervoor zijn middelen voor een periode van 4 jaar voor de regio verkregen. Het niet bestede deel van deze middelen wordt toegevoegd aan de bestemmingsreserve Beschermd en Weerbaar om dit beschikbaar te houden voor de regio.
Specifieke uitkering Integraal Zorg Akkoord (IZA)
De lasten voor het integraal zorg akkoord zijn voor 2024 € 544.000 lager dan begroot. Het totale beschikbare regionale budget was begroot maar het is niet haalbaar gebleken dit volledig te benutten in het eerste jaar. Echter geldt deze specifieke uitkering voor meerdere jaren en kunnen in 2025 nog baten en lasten voor dit bedrag ingediend worden, conform vastgestelde transformatieplan. 2024 heeft lagere lasten en daar staan lagere baten tegenover.
Beschermd Wonen
Het aantal cliënten aan het einde van het jaar was lager dan verwacht waardoor de lasten € 898.000 lager zijn dan begroting. Dit is verdeeld in een nadeel op het stedelijke programma S07 Zorg van € 294.000 en een voordeel van € 1,2 miljoen op de wijken.
Persoonsgebonden budget (PGB)
De realisatie van PGB’s is € 843.000 miljoen lager dan begroot. Door meer aandacht voor toetsing door de sociale wijkteams zijn minder PGB's verstrekt dan begroot. Dit voordeel is verdeeld in een nadeel € 1,3 miljoen op het stedelijke programma S07 Zorg en een voordeel van € 2,2 miljoen op de wijken.
Specifieke uitkering vastgoedtransitie jeugdhulp
De specifieke uitkering vastgoedtransitie jeugdhulp ondersteunt gemeenten financieel om gesloten jeugdhulp af te bouwen naar een passend alternatief. De lasten voor deze specifieke uitkering zijn € 2,3 miljoen hoger dan begroot, hier staan hogere baten tegenover waardoor dit per saldo budgetneutraal is.
Specifieke uitkering niet beoogde zorgkosten
Door een wetswijziging veranderde de financieringssystematiek en verschoof de verantwoordelijkheid voor een groep jeugdigen naar andere gemeenten. Hierdoor hebben gemeenten te maken gekregen met niet-beoogde bekostiging van jeugdhulp met verblijf en de daarmee samenhangende kosten voor een jeugdige. De kosten zijn opgenomen in de lasten. Deze specifieke uitkering compenseert gemeenten voor deze kosten.
Arnhem heeft een bedrag van € 1,4 miljoen ontvangen.
Eigen bijdrage
Het CAK heeft ongeveer € 745.000 meer aan eigen bijdragen geïnd dan begroot.
Terugvordering naar aanleiding van rechtmatigheid
Naar aanleiding van rechtmatigheidsonderzoeken hebben verschillende invorderingen plaats gevonden. Het gaat om een bedrag van € 675.000 voor 2024.
Verrekening kosten woonplaatsbeginsel
Naar aanleiding van de wijziging in de financieringssystematiek zijn er verrekeningen van kosten jeugdzorg tussen gemeenten. Dit geeft in 2024 voor Arnhem extra baten van € 650.000