Onderwerp | Totale | V/N | Toelichting | I/S | AR/ | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
afwijking | BR | |||||||
(x €1.000) | ||||||||
Lasten | 2.110 | V | ||||||
Asiel, Vluchtelingen en inburgering | 2.015 | V | SPUK inburgering en onderwijsroute, actieplan statushouders (zie ook baten) | I | AR | |||
Welzijn | 551 | V | Voordeel Sociale Basis | I | BR | |||
Asiel, Vluchtelingen en inburgering | 527 | V | Algemeen asiel en vluchtelingenzaken | I | BR | |||
Maatschap opvang vrouwenopvang en huiselijk geweld | 449 | V | Vrouwenopvang en huiselijk geweld | I | BR | |||
Maatschap opvang vrouwenopvang en huiselijk geweld | 374 | V | Maatschappelijke opvang en verslavingszorg | I | BR | |||
Welzijn | 128 | V | Nieuwbouw buurtcentrum De Overkant | I | BR | |||
Inclusie en integratie | -123 | N | Meer inzet op Toegankelijke Hoofdlooproutes | I | AR | |||
Inclusie en integratie | -150 | N | Personele lasten Burgerinitiatieven en Burgerparticipatie | I | AR | |||
Inclusie en integratie | -300 | N | Personele lasten Inclusie | I | AR | |||
Asiel, Vluchtelingen en inburgering | -1.361 | N | SPUK Oekraïne | I | AR | |||
Baten | 1.567 | V | ||||||
Asiel, Vluchtelingen en inburgering | 2.844 | V | SPUK Oekraïne | I | BR | |||
Asiel, Vluchtelingen en inburgering | 738 | V | Algemeen asiel en vluchtelingenzaken | I | BR | |||
Asiel, Vluchtelingen en inburgering | -2.015 | N | SPUK inburgering en onderwijsroute, actieplan statushouders (zie ook lasten) | I | AR | |||
Toevoegingen aan reserves | -3.220 | N | ||||||
Welzijn | -128 | N | Nieuwbouw buurtcentrum De Overkant | I | BR | |||
Asiel, Vluchtelingen en inburgering | -252 | N | Algemeen asiel en vluchtelingenzaken | I | BR | |||
Asiel, Vluchtelingen en inburgering | -265 | N | Resultaat Inburgering | I | BR | |||
Asiel, Vluchtelingen en inburgering | -340 | N | Algemeen asiel en vluchtelingenzaken | I | BR | |||
Maatschap opvang vrouwenopvang en huiselijk geweld | -448 | N | Vrouwenopvang en huiselijk geweld | I | BR | |||
Maatschap opvang vrouwenopvang en huiselijk geweld | -470 | N | Maatschappelijke opvang en verslavingszorg | I | BR | |||
Welzijn | -579 | N | Voordeel Sociale basis | I | BR | |||
Asiel, Vluchtelingen en inburgering | -738 | N | Algemeen asiel en vluchtelingenzaken | I | BR | |||
Onttrekkingen aan reserves | 0 |
SPUK inburgering en onderwijsroute, actieplan statushouders
In 2024 zien we een voordeel aan de lastenkant van € 2,0 miljoen en een even zo groot nadeel aan de batenkant, per saldo budgettair neutraal. Er zijn lopen minder inburgeringstrajecten in Arnhem dan door het Rijk berekend en wat als basis dient voor de ontvangen SPUK gelden. De niet bestede middelen blijven beschikbaar in 2025.
Voordeel Sociale Basis
Verschillende subsidies welke zijn opgenomen in de begroting zijn in 2024 gefinancierd uit de brede SPUK GALA. Dit geeft een incidenteel voordeel in 2024. Daarnaast zijn de gerealiseerde lasten aan personeel lager dan begroot in dit programma. Dit voordeel wordt gecompenseerd door een nadeel bij programma Bestuur, dienstverlening en financiën.
De voordelen op de lasten worden toegevoegd aan de bestemmingsreserve Wmo en Jeugdzorg om beschikbaar te houden voor de sociale basis.
Algemeen asiel en vluchtelingenzaken
De afwijking voor asiel en vluchtelingenzaken is voornamelijk toe te schrijven door enerzijds een compensatie die is ontvangen voor gederfde toeristenbelasting (€0,7 miljoen), waardoor de geraamde inkomsten hoger waren dan begroot. En anderzijds door een te verstrekken subsidie doorgeschoven naar 2025 (€ 0,34 miljoen), dat resulteert in een tijdelijke verschuiving van lasten over de verschillende boekjaren. De voordelen worden toegevoegd aan de bestemmingsreserve BR Inburgering, integratie en asiel om beschikbaar te houden voor asiel en vluchtelingenzaken.
Vrouwenopvang en huiselijk geweld
De activiteiten voor vrouwenopvang en huiselijk geweld zijn minder geweest dan vooraf bedacht en begroot. Dit zorgt voor lager uitgegeven kosten. Door organisatorische uitdagingen is zowel lokaal als regionaal niet alles uitgevoerd. Dit resultaat (€ 0,45 miljoen) is toegevoegd aan de BR beschermd en weerbaar. De aankomende jaren gaan we door met extra inzet hierop.
Maatschappelijke opvang en verslavingszorg
Op het beleidsterrein maatschappelijke opvang en verslavingszorg is een voordeel behaald van € 0,47 miljoen. Dit voordeel is toegevoegd aan de BR WMO, jeugd en welzijn. De aankomende jaren gaan we door met extra inzet hierop.
Nieuwbouw buurtcentrum de Overkant
Voor nieuwbouw van het buurtcentrum de Overkant zijn plankosten beschikbaar gesteld van nationaal programma Arnhem Oost. De plankosten zijn nodig voor de aanloop naar nieuwbouw. Het proces heeft vertraging opgelopen, is daardoor niet volledig besteed en wordt toegevoegd aan de bestemmingsreserve Arnhem Oost.
Meer inzet op Toegankelijk Hoofdlooproutes
Voor Toegankelijk Hoofdlooproutes is meer uitgegeven dan voorzien, o.a. door extra inzet op toegankelijkheid van de markt en frequentere advisering op dit thema door deskundigen
Personele lasten Burgerinitiatieven en Burgerparticipatie
Voor Burgerinitiatieven en Burgerparticipatie is meer uitgegeven dan voorzien door meer inzet op Burgerberaden, waarbij voor een deel dekking is binnen de wijken.
Personele lasten Inclusie
Door structurele inzet van de Diversity Officer en de Stadsprogrammamanager welke niet van dekking waren voorzien in de begroting.
SPUK Oekraïne
Voor de opvang van de vluchtelingen uit Oekraïne krijgt de gemeente Arnhem een specifieke uitkering (SPUK) vanuit het Rijk. Zo ook voor de transitiekosten. Deze kosten zijn zowel op de baten als op de lasten niet begroot, ter grootte van € 1,36 miljoen. Per saldo is dit resultaat neutraal. Het resterende voordeel valt weg tegen het nadeel op programma S00 Bestuur, dienstverlening en financiën.