Stedelijke programma's

Ruimtelijke ontwikkeling

Onderwerp

Totale

V/N

Toelichting

I/S

AR/

afwijking

BR

(x €1.000)

Lasten

26.123

V

Grondzaken

19.504

V

Fasering projecten grondexploitatie

I

AR

Grondzaken

10.703

V

Fasering projecten stedelijke projecten

I

AR

Grondzaken

400

V

Flexwonen Arnhem-Oost

I

BR

Stedel ontw. ruimt ord. omgevingswet

248

V

Transitiefase Omgevingswet

I

BR

Grondzaken

-4.732

N

Resultaat grondbedrijf

I

BR

Baten

-16.930

N

Grondzaken

11.788

V

Resultaat grondbedrijf

I

BR

Grondzaken

941

V

Grondwal Bethaniënstraat

I

BR

ODRA, vergunning en handhaving

548

V

Legesopbrengsten Omgevingswet

I

AR

Grondzaken

-10.703

N

Fasering stedelijke projecten

I

AR

Grondzaken

-19.504

N

Fasering Grondexploitatie

I

AR

Toevoegingen aan reserves

-8.245

N

Stedel ontw. ruimt ord. omgevingswet

-248

N

Transitiefase Omgevingswet

I

BR

Grondzaken

-941

N

Grondwal Bethaniënstraat

I

BR

Grondzaken

-7.056

N

Resultaat grondbedrijf

I

BR

Onttrekkingen aan reserves

-400

N

Grondzaken

-400

N

Flexwonen Arnhem-Oost

I

BR

Fasering projecten grondexploitatie
Fasering in de voortgang van de bouwgronden in exploitatie (BIE ofwel grondexploitatieprojecten) leidt tot afwijkingen op de geraamde lasten en baten in 2024. Het saldo van de lasten en baten 2024 op deze projecten wordt als onderhanden werk opgenomen op de balans, waardoor er geen resultaat ontstaat voor de exploitatie. Het voordeel op de lasten valt weg tegen het nadeel op de baten.

Fasering projecten stedelijke ontwikkeling
Fasering in de voortgang van de projecten leidt tot afwijkingen op de geraamde lasten en baten in 2024. Het saldo van de lasten en baten 2024 op de projecten wordt als onderhanden werk opgenomen op de balans waardoor er per saldo geen resultaat ontstaat voor de exploitatie. Het voordeel op de lasten valt weg tegen het nadeel op de baten.

Flexwonen Arnhem-Oost
Het niet tijdig gereed zijn van de nutsvoorzieningen heeft geleid tot latere uitvoering van het project. Hierdoor zijn nog niet alle werkzaamheden afgerond in 2024. Dit zorgt voor lagere lasten en een lagere onttrekking aan de reserve in 2024. De bijdrage uit de BR Stadsontwikkelfonds zal in 2025 nodig zijn wanneer de resterende werkzaamheden (bestrating en groen) afgerond worden.  

Transitiefase Omgevingswet
In de budgetoverhevelingsnota is aangegeven 1,5 miljoen over te hevelen voor de transitiefase van de omgevingswet. Dit budget is benodigd voor onder andere extra capaciteit tijdens de transitiefase naar 1 januari 2032. In 2024 was de verwachting dat er nog een aanbesteding van software zou moeten plaatsvinden en extra capaciteit nodig was. Doordat de omgevingswet diverse malen is uitgesteld, kunnen we de huidige software toch langer gebruiken dan verwacht. Daardoor was er minder extra capaciteit benodigd dan verwacht. Dit heeft geleid tot een voordeel in 2024 op de lasten van € 248.000 en een even hoog nadeel in de toevoeging aan reserves.

Resultaat grondbedrijf
Het resultaat op het grondbedrijf is € 4.785.000 voordelig (het verschil tussen de geboekte lasten en baten). In de begroting werd rekening gehouden met een nadelig resultaat van € 2.271.000. Het resultaat is daarmee € 7.056.000 voordeliger dan begroot, verdeeld over een nadeel van € 4.732.000 op de lasten en een voordeel van € 11.788.000 op de baten.

Het totale resultaat op de geboekte bedragen, ad € 4.785.000 wordt als volgt gespecificeerd:

a. mutaties voorzieningen uit doorrekening toekomstige ontwikkelingen

€ 5.740.000

N

b. resultaat op erfpachten door verkoop en hogere canon baten

€ 1.257.000

V

c. beheer strategische posities

€ 408.000

N

d. overige kosten

€ 196.000

N

e. kosten uit voorstudies

€ 58.000

N

f. tussentijdse winstnemingen

€ 9.930.000

V

Subtotaal

€ 4.785.000

V

In de begroting is rekening gehouden met:

a. mutaties voorzieningen uit doorrekening toekomstige ontwikkelingen

€ 3.159.000

N

b. resultaat op erfpachten door verkoop en hogere canon baten

€ 1.166.000

V

c. beheer strategische posities

€ 224.000

N

e. kosten uit voorstudies

€ 104.000

N

f. tussentijdse winstneming

€ 50.000

V

Subtotaal

€ 2.271.000

N

Het verschil ten opzichte van de begroting bedraagt

€ 7.056.000

V

De belangrijkste kosten- en opbrengstenposten worden op hoofdlijnen nader toegelicht in de paragraaf grondbeleid.

Het voordelige resultaat van € 7.056.000 wordt als volgt bestemd:

a. toevoeging aan BR Voorstudies

€ 46.000

N

b. toevoeging aan BR Grondexploitatie

€ 7.009.000

N

Totaal

€ 7.056.000

N

Grondwal Bethaniënstraat
In 2021 is een specifieke uitkering door het rijk toegekend voor de sanering. In 2024 is de sanering van de grondwal gestart en is de specifieke uitkering als een bate verantwoord in deze jaarrekening. De te ontvangen uitkering werd niet in de begroting 2024 opgenomen. Dit leidt nu tot een voordeel op de baten. Hier tegenover staat een hogere dotatie aan de reserve waardoor deze middelen beschikbaar blijven voor de sanering en herinrichting van de Bethaniënstraat. In de begroting van het project is ook rekening gehouden met de specifieke uitkering, per saldo is er dan ook geen sprake van een afwijking.

Legesopbrengsten Omgevingswet
Vanwege de invoering van de Wet kwaliteitsborging bouw (Wkb), was onduidelijk welk exact effect dit zou geven op de totale opbrengsten. In totaal was € 3,8 mln. geraamd. De uiteindelijke totale opbrengsten zijn ongeveer € 0,5 mln. hoger dan begroot namelijk € 4,3 mln.. We zien dat er relatief veel aanvragen uit 2023 verleend zijn in 2024. Bovendien zijn er voor een aantal grote projecten vergunningen verleend, waardoor de opbrengsten incidenteel hoger zijn uitgevallen.

Deze pagina is gebouwd op 04/16/2025 12:29:51 met de export van 04/16/2025 12:03:37