Voorkomen en vroeg erbij

Meer Arnhemmers met beginnende schulden maken gebruik van een hulpaanbod

Meer Arnhemmers met beginnende schulden maken gebruik van een hulpaanbod

Inspanning

Jaarverslag 2024

Vanuit de aanpak vroegsignalering zijn er in 2024 meer mensen persoonlijk benaderd en is ingezet op kansen om inwoners vroegtijdig hulp te bieden. Maandelijks werden er zo’n 500 inwoners ofwel telefonisch ofwel met een huisbezoek benaderd. Naast het actief benaderen van inwoners nemen we deel aan landelijke experimenten om signalen te testen die helpen om inwoners met schulden vroegtijdig in beeld te brengen. In samenwerking met netbeheerder Liander is ingezet op het voorkomen van afsluitingen van gas en/of energie. De monteur van Liander biedt aan de deur direct hulp aan van team Vroegeropaf. Zij helpen de inwoners met een nieuw energiecontract zodat afsluiting wordt voorkomen. Na een succesvolle pilot in 2023 is hier in juni 2024 een vervolg aan gegeven. Van de 21 huishoudens had 30% bij het huisbezoek door Liander een nieuw contract en 30% heeft hulp gevraagd. De overige 40% van de inwoners werd niet bereikt. Op basis van landelijke wetgeving mogen we deze samenwerking niet structureel voortzetten. Op basis van de ervaringen van deze pilots blijven we hier landelijk aandacht voor vragen.

In het tweede half jaar van 2024 zijn alle voorbereidingen getroffen om de vroegsignalering vanaf 1 januari 2025 te borgen bij het nieuwe gemeentelijke team Hulp bij Geldzorgen en Schulden. Het experiment met de Belastingdienst is verder voorbereid en zal waarschijnlijk medio 2025 starten.

Begroting 2024

Sinds 2021 zijn verhuurders, energiemaatschappijen, zorgverzekeraars en waterbedrijf Vitens verplicht om betalingsachterstanden door te geven aan de gemeente. Dit geeft ons de kans om contact te leggen met meer inwoners die mogelijk financiële problemen hebben. Bij vroegsignalering komt de vraag niet vanuit de inwoner, maar bieden wij vanuit de gemeente hulp aan. Op alle signalen die wij ontvangen volgt een hulpaanbod. Dit kan telefonisch, met een huisbezoek, per mail of per brief.
We streven naar een stijging van het aantal Arnhemmers dat we spreken over hun betalingsachterstand en het aantal inwoners dat positief reageert op een hulpaanbod. Hiervoor ontwikkelen we indicatoren. Daarnaast hanteren we als positieve indicator de afnemende schuldenlast bij aanvang van een schuldregeling.

Sinds april 2023 neemt het aantal signalen van betalingsachterstanden toe. Door de economische onzekerheid is het lastig te voorspellen of deze trend zich doorzet. Omdat wij erin geloven dat persoonlijk contact het vaakst resulteert in het aanvaarden van hulp bij het oplossen van betalingsproblemen, benaderen we nog meer inwoners telefonisch of gaan we bij hen thuis langs. Als blijkt dat een inwoner meer schulden heeft, wordt de inwoner doorgeleid naar het sociale wijkteam voor schuldhulpverlening. Wij blijven ook actief op andere plekken om inwoners met mogelijke schulden te bereiken, zoals de rolzittingen van de rechtbank en op het Rijn IJssel college met spreekuren voor jongeren. We zoeken onder meer in 2024 de samenwerking met zogenaamde 'sleutelpersonen' in de wijken; inwoners die een groot netwerk hebben en een rol kunnen spelen in het bespreekbaar maken van geldzorgen en het hulpaanbod.

Met ingang van 2025 gaan we onderdelen van de schuldhulpverlening weer in eigen beheer uitvoeren. Dit is in voorbereiding.  Vroegsignalering maakt hier samen met het schuldregelen en budgetbeheer/budgetcoaching onderdeel van uit.

Deze pagina is gebouwd op 04/16/2025 12:29:51 met de export van 04/16/2025 12:03:37