BVO Doelgroepenvervoer Regio Arnhem Nijmegen | ||||
---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Arnhem | |||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |||
Programma | S07 Zorg | |||
Doel verbonden partij | In april 2016 is de Vervoersorganisatie regio Arnhem Nijmegen opgericht ten behoeve van het aanvullend vervoer Arnhem Nijmegen (Avan). Het is een gemeenschappelijke regeling, gebaseerd op een bedrijfsvoeringsorganisatie. Eén van de taken van deze Vervoersorganisatie is het regelen van het doelgroepenvervoer, waarbij sprake is van een bundeling van het doelgroepenvervoer (Wmo-vervoer, leerlingenvervoer en instellingsvervoer). Gezamenlijke sturing en (financiële) beheersing van uitvoeringstaken en uitvoering van ondersteunende processen op het gebied van doelgroepenvervoer en aanvullend vervoer voor de deelnemers. | |||
Deelnemers in samenwerking | Regio Arnhem en regio Nijmegen | |||
Bestuurlijk belang | Wethouder Eva van Esch is lid van het bestuur. | |||
Financieel belang | De gemeente Arnhem draagt volgens een verdeelsleutel bij aan de exploitatie. De kosten van de bedrijfsvoeringsorganisatie worden bepaald op basis van het inwoneraantal. De vervoerskosten op basis van rekeneenheden van het vervoer. De vervoersorganisatie heeft geen weerstandscapaciteit; tekorten komen voor rekening van de deelnemende gemeenten. | |||
Eigen vermogen | Per 01-01-2024 € | |||
Per 31-12-2024 € | ||||
Vreemd vermogen | Per 01-01-2024 € | 10.690.891 | ||
Per 31-12-2024 € | ||||
Financieel resultaat | Gerealiseerd 2024 € | |||
Bijdrage Arnhem | Gerealiseerd 2024 € | |||
Ontwikkelingen | In 2020 en 2021 heeft corona effect gehad op het routegebonden en vraagafhankelijk vervoer. De gedachte was dat het vervoer weer zou aantrekken naar het niveau van voor corona, maar deze ontwikkeling blijft uit. Deze trend zet door in 2024. Personeelstekorten zijn een landelijk probleem en ook binnen doelgroepenvervoer is dit voor 2024 merkbaar geweest. In 2024 en 2025 wordt onderzoek gedaan naar de inzet van doelgroepenvervoer in de regio, om het doelgroepenvervoer in de AVAN- regio tussen deelnemende gemeenten te vergelijken. De uitkomst van dit onderzoek kan als leidraad worden gebruikt voor herijking van het bestaande beleid. | |||
Risicoprofiel | Middel | |||
Beheersstrategie | De risico's waarmee BVO DRAN te maken heeft zijn een toenemende verkeersdrukte in en rondom Arnhem, het landelijke groeiende tekort aan chauffeurs, kwetsbare burgers met complexe hulpvragen en daarmee politieke gevoeligheid. Ten aanzien van de uitdagingen in relatie tot de personeelstekorten is er in 2023 actief ingezet op wervingscampagnes door vervoerders. In lijn hiermee is eind 2024 ook gestart met een pilot om inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt op te leiden tot chauffeur. De eerste evaluatie hierover was positief. De inrichting van het doelgroepenvervoer is gebaseerd op een 'open einde' systematiek. |