Paragrafen

Verbonden partijen

BVO Doelgroepenvervoer Regio Arnhem Nijmegen

Vestigingsplaats

Arnhem

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Programma

S07 Zorg

Doel verbonden partij

In april 2016 is de Vervoersorganisatie regio Arnhem Nijmegen opgericht ten behoeve van het aanvullend vervoer Arnhem Nijmegen (Avan). Het is een gemeenschappelijke regeling, gebaseerd op een bedrijfsvoeringsorganisatie. Eén van de taken van deze Vervoersorganisatie is het regelen van het doelgroepenvervoer, waarbij sprake is van een bundeling van het doelgroepenvervoer (Wmo-vervoer, leerlingenvervoer en instellingsvervoer). Gezamenlijke sturing en (financiële) beheersing van uitvoeringstaken en uitvoering van ondersteunende processen op het gebied van doelgroepenvervoer en aanvullend vervoer voor de deelnemers.

Deelnemers in samenwerking

Regio Arnhem en regio Nijmegen

Bestuurlijk belang

Wethouder Eva van Esch is lid van het bestuur.

Financieel belang

De gemeente Arnhem draagt volgens een verdeelsleutel bij aan de exploitatie. De kosten van de bedrijfsvoeringsorganisatie worden bepaald op basis van het inwoneraantal. De vervoerskosten op basis van rekeneenheden van het vervoer. De vervoersorganisatie heeft geen weerstandscapaciteit; tekorten komen voor rekening van de deelnemende gemeenten.

Eigen vermogen

Per 01-01-2024             €

Per 31-12-2024             €

Vreemd vermogen

Per 01-01-2024             €

10.690.891

Per 31-12-2024            €

Financieel resultaat

Gerealiseerd   2024      €

Bijdrage Arnhem

Gerealiseerd   2024      €

Ontwikkelingen

In 2020 en 2021 heeft corona effect gehad op het routegebonden en vraagafhankelijk vervoer. De gedachte was dat het vervoer weer zou aantrekken naar het niveau van voor corona, maar deze ontwikkeling blijft uit. Deze trend zet door in 2024. Personeelstekorten zijn een landelijk probleem en ook binnen doelgroepenvervoer is dit voor 2024 merkbaar geweest.

In 2024 en 2025 wordt onderzoek gedaan naar de inzet van doelgroepenvervoer in de regio, om het doelgroepenvervoer in de AVAN- regio tussen deelnemende gemeenten te vergelijken. De uitkomst van dit onderzoek kan als leidraad worden gebruikt voor herijking van het bestaande beleid.

Risicoprofiel

Middel

Beheersstrategie

De risico's waarmee BVO DRAN te maken heeft zijn een toenemende verkeersdrukte in en rondom Arnhem, het landelijke groeiende tekort aan chauffeurs, kwetsbare burgers met complexe hulpvragen en daarmee politieke gevoeligheid.

Ten aanzien van de uitdagingen in relatie tot de personeelstekorten is er in 2023 actief ingezet op wervingscampagnes door vervoerders. In lijn hiermee is eind 2024 ook gestart met een pilot om inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt op te leiden tot chauffeur. De eerste evaluatie hierover was positief.

De inrichting van het doelgroepenvervoer is gebaseerd op een 'open einde' systematiek.
Hierom is de sturingsinformatie frequenter en gericht op continue monitoring. Structureel ontvangen we van de BVO DRAN managementinformatie en zogenaamde rittenbakken. Er is ongeveer tien keer per jaar ambtelijk en 6 keer per jaar bestuurlijk overleg. Informatie omtrent doelgroepenvervoer wordt verwerkt in PowerBI waardoor dit onderdeel uit zal gaan maken van de komende bestuursrapportages.

Deze pagina is gebouwd op 04/16/2025 12:29:51 met de export van 04/16/2025 12:03:37