We stimuleren en faciliteren duurzame stadsdistributie, met name in de binnenstad
Inspanning
Jaarverslag 2024 |
---|
Onder het label ‘Schoner en Minder’ werken we samen met binnenstadondernemers, logistieke bedrijven, bewoners, onderwijs en andere partners aan het verduurzamen van de stadslogistiek in Arnhem. Via het Uitvoeringsprogramma Zero-Emissie Stadslogistiek (UZES) zijn we gestart met innovatieve projecten die bijdragen aan schoner en minder verkeer in de binnenstad. We ondersteunen ondernemers met gratis adviesgesprekken bij de overstap naar emissievrije voertuigen en alternatieven, en onderzoeken samen met onderwijs en ondernemers de initiatieven voor duurzame, toekomstbestendige verdienmodellen. Daarnaast faciliteren we de uitvoering en zetten we de behaalde successen en samenwerkingen in de schijnwerpers. Door unieke samenwerkingsverbanden en het delen van best practices zetten we stappen richting een schonere, leefbaardere en beter bereikbare binnenstad. Op 1 juni 2026 wordt in Arnhem een Zero Emissiezone ingevoerd, die wordt gelijkgetrokken met de Milieuzone én de emissie-eis voor personenauto’s in de Milieuzone wordt aangescherpt. Voor de Milieuzone geldt al een ontheffingenkader. Voor de zero-emissiezone we het landelijke ontheffingenkader, met enkele eigen keuzes, waarbij we rekening houden met de bestaande regels voor de Milieuzone om te voorkomen dat voertuigen die nu niet de Milieuzone in mogen dat straks wel zouden mogen, om zo uniformiteit in het ontheffingenbeleid te waarborgen. |
Begroting 2024 |
De gemeente gaat met ondernemers én binnenstadsbewoners in overleg op welke manier de zero-emissiezone het best kan worden ingevoerd. Het gaat om het vinden van de juiste balans tussen adequate bevoorrading en een leefbare stad. De beschikbaarheid en betaalbaarheid van voertuigen en alternatieven zoals overstappen op gedeeld vervoer en levering via stadshubs is een essentieel onderdeel van gesprek. In het verkeersbesluit (naar verwachting eind 2024) wordt een afweging gemaakt tussen verkeersbelangen (effectstudie: luchtkwaliteit, uitstoot, geluidemissie en verkeerseffecten zoals omrijdeffecten en modal-shift) en nadelige gevolgen voor getroffenen. |