Arnhem werkt al een aantal jaren met de doorbraakmethode. Er zijn momenteel 5 doorbraakcoaches die inwoners die vastlopen in wetten en regelgeving middels de doorbraakmethode helpen aan een passende oplossing. Dit kan zijn op het gebied van wonen, kinderopvang, vervoer etc. De Doorbraakmethode laat mooie resultaten zien waarbij hoge(re) zorgkosten worden voorkomen.
In 2024 is aandacht besteed aan passende, laagdrempelige opvoedondersteuning in iedere wijk door de sociale wijkteams. Zij weten wat er in elke wijk speelt en wat er nodig is. Waar nodig zullen zij signalen doorgeven om te kijken welke behoefte er in de wijk nog is.
In 2024 is de eerste fase van de uitbreiding van de SMI gerealiseerd. Kinderen van 0 – 4, van gezinnen die niet in aanmerking komen voor de Toeslag Kinderopvang, kunnen gebruik maken van de regeling. Er geldt nog wel een inkomenscriterium. In 2025 wordt onderzocht of het mogelijk is het inkomenscriterium los te laten zodat meer gezinnen van deze regeling gebruik kunnen maken.
De Hervormingsagenda Jeugd is in 2024 gestart. We zijn begonnen met het versterken van de lokale teams. Dit wordt in 2025 verder uitgerold waardoor er dan de eerste resultaten van deze versterking te benoemen zijn. Sterke lokale teams zorgen voor een betere vraagverheldering, zicht op veiligheid en aansluiting bij het voorliggend veld. Daarnaast wordt de verordening in 2025 aangepast waardoor duidelijker wordt wie een beroep kan doen op jeugdhulp, en wie niet. In de wijknetwerken zorgen we voor een brede kennis van aanbod dat passend is bij de vragen van ouders. De Hervormingsagenda maakt zo ruimte voor de meest kwetsbare kinderen die zorg nodig hebben.
In 2024 is ingestoken om in elke huisartsenpraktijk een POH-jeugd in de praktijk te hebben. Dit is nog niet volledig gelukt, doordat huisartsen een andere visie hebben of omdat locatie/huisvesting binnen de praktijk een probleem vormt. De meeste huisartsenpraktijken in Arnhem hebben inmiddels wel een POH-jeugd in de praktijk. De gesprekken blijven gaande om bij alle huisartsen een POH-Jeugd te kunnen inzetten.
De inzet van de zorgaccounthouder is in 2024 doorgezet. Deze verwijst verwijzers naar vergelijkbaar aanbod met een kortere wachttijd. De wachttijden zijn korter geworden, maar verschillen nog gedurende het jaar. Daarnaast voert de zorgaccounthouder voortdurend gesprekken met aanbieders en verwijzers en is deze aanwezig bij casuïstiekoverleggen. Hierdoor, in combinatie met de adviezen die worden gegeven door de zorgaccounthouder, wordt een breder aanbod inzichtelijk gemaakt. Dit heeft voor bewustwording gezorgd en maakt dat verwijzers niet meer direct naar grote aanbieders (met vaak langere wachttijden) verwijzen, of kiezen voor vergelijkbaar of minder zwaar aanbod.
De zorgaccounthouder heeft samen met de inkooporganisatie gewerkt aan verbetering van de zoektool van de inkooppagina, waarop al het gecontracteerde aanbod staat. Deze is aangepast waardoor beter te zoeken is in het beschikbare aanbod en wachttijden inzichtelijk zijn. Dit maakt de zorgaccounthouder overbodig en deze inzet zal in 2025 eindigen. Daarnaast zijn wachttijden een vast gegeven. In de wijknetwerken wordt ingezet op het overbruggen van de wachttijd door het voorliggend veld.
Op dit moment hebben de Gecertificeerde Instellingen in onze regio geen wachtlijsten meer. We blijven dit monitoren omdat de situatie snel kan veranderen. Denk aan het opvangen van wachtlijsten in andere regio's of het plotseling wegvallen van medewerkers. We zijn ons ervan bewust dat deze factoren weer een wachtlijst kunnen veroorzaken. We zijn hierover proactief in gesprek met de Gecertificeerde Instellingen.
Doordat er nu nog meer ruimte zit in de verordening is het voor wijkcoaches niet altijd mogelijk om nee te zeggen op een vraag van ouders om jeugdhulp. De verordening gaat in Q2 2025 aangepast worden. Daarnaast worden wijkteams opgeleid om te werken met een verklarende analyse, dit betekent dat er een meer uitgebreide uitvraag wordt gedaan zodat beter in kaart kan worden gebracht waar de problemen in het systeem zich voordoen en wat de oorzaak ervan is. In de wijknetwerken wordt nog meer dan nu bekeken welke mogelijkheden er in het voorliggend veld zijn.
In 2024 is de monitoring van inzet van de verlengde jeugdwet weer opgestart. Dit betekent dat in situaties waarin een onterechte verlengde jeugdwet is ingezet er samen met het wijkteam gekeken wordt welke andere zorgwet van toepassing is. Daarnaast is in 2024 gestart met de kennisvergroting van de wijkteams, rondom de verschillende zorgwetten, door een webinar. Om alle wijkcoaches hierin te trainen, loopt deze periode waarin het webinar gegeven wordt, in 2025 door.
Momenteel wordt onderzocht of we jongeren die uitstromen uit jeugdzorg met verblijf omdat ze het 18e levensjaar naderen, extra begeleid kunnen worden door een team van procesregisseurs. Daarnaast blijven we hierover in gesprek met het wijkteam.
Begroting 2024
We zetten de doorbraakmethode in om te werken aan een beter perspectief voor gezinnen met complexe, meervoudige problemen in een kwetsbare, onveilige situatie
We zorgen dat in iedere wijk passende laagdrempelige opvoedondersteuning voor ouders/ verzorgers beschikbaar is (en zetten zo nodig extra hulp en begeleiding in)
We herijken de Sociaal Medische Indicatie zodat meer kinderen/ gezinnen die dat nodig hebben gebruik kunnen maken van kinderopvang en buitenschoolse opvang.
We zorgen voor betere en tijdige zorg en ondersteuning, op de juiste plek en wanneer dit nodig is. Dit doen we door inzet van de Hervormingsagenda Jeugd. Dit moet leiden tot verbetering van de hulpverlening en een financieel beheersbaar en duurzaam jeugdstel (Hervormingsagenda Jeugd)
We breiden de inzet van praktijkondersteuners jeugd uit bij Arnhemse huisartsenpraktijken. Door de lichte hulp van de praktijkondersteuner bij de huisarts zijn kinderen en jongeren minder afhankelijk van specialistische jeugdzorg. Wanneer deze lichtere hulp niet voldoet, zetten de Sociale wijkteams of huisartsen specialistische jeugdzorg in.
GGZWachtlijsten in de zorg zijn onwenselijk. We zetten in op snelle ondersteuning van kinderen die toch op een wachtlijst terecht zijn gekomen, waarbij ook kinderen met acute en complexe problemen snel hulp moeten kunnen krijgen. We maken afspraken met jeugdzorginstellingen om de kinderen met de meest acute problemen als eerste te helpen. We zetten een zorgaccounthouder in die bemiddelt om kinderen op de wachtlijst zo snel mogelijk naar zorg te krijgen, bijvoorbeeld bij een andere aanbieder met soortgelijk zorgaanbod. We kijken samen met de Sociale Wijkteams en Gecertificeerde Instellingen naar de aanmeldroute voor behandeling/GGZ.
Wachtlijsten in de jeugdbescherming zijn onwenselijk. We zetten in op het zo snel mogelijk terugdringen van de wachtlijsten bij de Gecertificeerde Instellingen. Hiervoor hebben de Gecertificeerde Instellingen subsidie ontvangen, onder andere om werkdruk te verlagen en medewerkers te enthousiasmeren voor het werk. We zorgen dat gezinnen die op de wachtlijst staan in beeld zijn door samenwerking tussen Sociale Wijkteams en Gecertificeerde Instellingen te stimuleren.
We geven de Sociale Wijkteams duidelijke kaders mee zodat ze beter kunnen beoordelen wanneer zij specialistische jeugdhulp wel of niet kunnen inzetten. Daarvoor actualiseren we de beleidskaders op basis van wat er speelt bij kinderen en jongeren. In deze kaders stellen we altijd de vraag of jeugdhulp de beste oplossing is voor het kind, of ouders goed toegerust zijn om zelf hun kind te ondersteunen en of het netwerk of voorzieningen in de buurt al ingezet zijn. Wij vragen ouders hun kinderen meer zelf te ondersteunen, bijvoorbeeld bij opgroeiproblemen, druk gedrag of verdriet in plaats van specialistische begeleiding of behandeling in te zetten. Daardoor ervaren kinderen dat tegenslag en moeilijke periodes bij het leven horen en leren zij daarmee om te gaan.
We bakenen de inzet van de Jeugdwet en de Verlengde Jeugdwet beter af door afspraken met aanbieders te maken en houden zo de zorg beschikbaar voor de kinderen die het nodig hebben. We vergroten de kennis van de wijkteams over de zorgwetten die voorliggend zijn aan de Jeugdwet (Zvw, Wlz, Wmo) door een periodiek webinar dat we samen met Stimulanz (kenniscentrum) ontwikkelden.
We stimuleren een goede voorbereiding op uitstroom uit jeugdzorg met verblijf door het gebruik van het Toekomstplan te stimuleren. Wanneer jongeren tijdig zijn voorbereid maar alsnog niet klaar zijn om uit te stromen, kan worden besloten tot inzet van verlengde jeugdwet. Dit is onder andere onderdeel van de campagne van Stichting Het Vergeten Kind: 'laat zorg pas stoppen als kinderen daar klaar voor zijn.
Deze pagina is gebouwd op 04/16/2025 12:29:51 met de export van 04/16/2025 12:03:37