Inclusief Arnhem

Inclusieve gemeentelijke communicatie

Inclusieve gemeentelijke communicatie

Inspanning

Jaarverslag 2024

Als gemeente willen we toegankelijk, begrijpelijk en inclusief communiceren. Met de stad en binnen de eigen organisatie. We werken daar op meerdere manieren aan.

  • Schrijven in begrijpelijke taal

Ook in 2024 hebben we onze medewerkers gestimuleerd om duidelijke taal te gebruiken. We organiseerden trainingen Duidelijke brieven en e-mails schrijven. We boden die aan via het (interne) Leerplein (vrije inschrijving). We organiseerden ook trainingen op maat voor bepaalde afdelingen, waaronder de nieuwe afdeling Hulp bij geldzorgen en schulden. We legden nieuwe teksten voor aan een Lezerspanel van Arnhemmers. Daarnaast hebben we een service voorbereid waarbij inwoners een onduidelijke brief van de gemeente terug kunnen sturen en kunnen vragen om een nieuwe versie. Samen met de afdeling Informatie werkten we aan een advies op het gebied van digitale hulpmiddelen bij het schrijven. Hiermee brachten we de pilot digitale taal-tool een stap verder.

  • Inclusief woord- en beeldgebruik

We streven ernaar om in woord en beeld inclusiever te communiceren, zowel in onze externe als in onze interne communicatie. We willen dat Arnhemmers en collega’s zich in onze uitingen herkennen en zich erdoor erkend voelen. Drie doelgroepen krijgen daarbij extra aandacht: mensen met een migratieachtergrond, een LHBTIQ+ identiteit of een beperking.   
We blijven investeren in de deskundigheidsbevordering van de gemeentelijke communicatieprofessionals en werken aan bewustwording bij de overige collega’s.
We blijven onderzoeken hoe we ook samenwerkingspartners, verbonden partijen en subsidierelaties bewuster kunnen maken van onze doelstellingen. We besteden op onze communicatiekanalen aandacht aan de achtergrond en betekenis van feestdagen van onder meer alle wereldreligies. We letten steeds meer op representatie in de beelden (foto’s, animaties, infographics) die we gebruiken.  

  • Toegankelijke websites

Digitale toegankelijkheid is een belangrijk uitgangspunt voor de gemeente. Vanuit het principe dat iedereen mee moet kunnen doen, willen we dat onze websites toegankelijk zijn voor iedereen in onze samenleving. Arnhem voldoet aan de Wet voor digitale toegankelijkheid, zoals we in de raadsbrief van 20 februari 2024 schreven. Inmiddels is digitale toegankelijkheid regulier onderdeel geworden van het werk binnen de gemeente. En daarmee valt dit onderwerp niet meer onder het programma Inclusief Arnhem.

Begroting 2024

Als gemeente willen we toegankelijk, begrijpelijk en inclusief communiceren. Met de stad en binnen de eigen organisatie. We werken daar op drie manieren aan:

Verbeteren van de toegankelijkheid van de gemeentelijke websites
We werken constant aan het verbeteren van de toegankelijkheid van de gemeentelijke websites en apps en de inhoud die daar te vinden is. We streven daarbij naar de A-status, wat betekent dat een site of app volledig voldoet aan de wettelijke vereisten. Daarnaast werken we aan de borging van digitale toegankelijkheid binnen de gemeentelijke organisatie. Dat doen we via bewustwording, kennisvergroting en training van medewerkers (inzet speciale aandacht functionaris), door de website-eigenaren te laten rapporteren over digitale toegankelijkheid en door bij nieuwe websites of apps - zoals de nieuwe gemeentelijke website - die toegankelijkheid meteen goed te regelen en daar de doelgroep bij te betrekken.

Schrijven in begrijpelijke taal
Met het Project Direct Duidelijk stimuleren we dat gemeentelijke medewerkers duidelijke taal gebruiken in hun schriftelijke communicatie. Dat doen we door medewerkers te trainen in het schrijven op taalniveau B1, door standaardbrieven te herschrijven en door nieuwe teksten voor te leggen aan een Lezerspanel van Arnhemmers. Daarnaast voeren we proeven uit met beeldbrieven en een digitale taaltool.

Communicatie waarin ook Arnhemmers en collega’s met een migratieachtergrond, een LHBTIQ+ identiteit of een beperking zich herkennen en erkend voelen
We investeren in bewustwording binnen de organisatie en reiken daarbij concrete adviezen en tips aan om inclusief te communiceren. Hetzelfde doen we met externe partners als vormgevers en fotografen. We nemen periodiek de gepleegde communicatie onder de loep om te leren. We werken aan een genderneutrale aanhef in onze communicatie, nemen in onze uitnodigingen informatie op over de toegankelijkheid van de betreffende bijeenkomst en bieden onze informatie voortaan in meerdere talen aan als dat helpt om inwoners beter te bereiken. Ten slotte zoeken we aansluiting bij de organisaties die deel uitmaken van het Arnhemse netwerk ‘diversiteitsreis’ om kennis en ervaringen uit te wisselen.

De beoogde resultaten voor bovenstaande punten zijn:
Verbeteren van de toegankelijkheid van de gemeentelijke websites

  • Medewerkers die het aangaat, zijn zich meer bewust van het belang van digitale toegankelijkheid.
  • Direct betrokken collega’s zijn getraind om te werken aan de toegankelijkheid van gemeentelijke websites en apps.
  • (Meer) gemeentelijke websites en apps zijn toegankelijk(er)
  • De nieuwe gemeentelijke website (www.arnhem.nl) is toegankelijk.

Schrijven in begrijpelijke taal

  • Medewerkers zijn zich meer bewust van het belang van schrijven in begrijpelijke taal.
  • Meer medewerkers zijn getraind in schrijven op B1-niveau.
  • Meer gemeentelijke standaardbrieven en webteksten zijn geschreven in begrijpelijke taal.

Communicatie waarin ook Arnhemmers en collega’s met een bi-culturele/migratieachtergrond, een LHBTIQ+ identiteit of een beperking zich herkennen en erkend voelen

  • Medewerkers zijn zich meer bewust van het waarom en hoe van inclusief communiceren.
  • De gemeentelijke communicatie is steeds inclusiever in woord en beeld.

Deze pagina is gebouwd op 04/16/2025 12:29:51 met de export van 04/16/2025 12:03:37