Arnhem is een dienstverlenende en herkenbare netwerkgemeente, die open staat voor maatschappelijke initiatieven in het publieke domein zowel vanuit de stad als vanuit de wijken

Arnhem: dienstverlenend en herkenbaar - Arnhem blijft zich inzetten voor verbetering van de (digitale) dienstverlening aan haar inwoners en ondernemers

Arnhem: dienstverlenend en herkenbaar - Arnhem blijft zich inzetten voor verbetering van de (digitale) dienstverlening aan haar inwoners en ondernemers

Doel

Jaarverslag 2024

Inwoners kunnen op verschillende manieren bij de gemeente Arnhem terecht met vragen en verzoeken. Online kunnen zij zaken regelen zoals een geboorteaangifte of de aanvraag voor inschrijving op een briefadres, en een vraag stellen via het contactformulier. Daarnaast werken we doorlopend aan een betere telefonische bereikbaarheid en zijn we fysiek op verschillende locaties in de stad aanwezig. Inwoners kunnen voor vragen over producten van de gemeente binnenlopen bij Loket Zuid. Hier kunnen zij ook terecht voor het aanvragen van een nieuw paspoort of rijbewijs. Uiteraard kunnen inwoners voor onder andere het aanvragen van reisdocumenten, uittreksels en de melding van een huwelijk ook terecht in het Stadhuis. In 2024 hebben we onze openingstijden voor het aanvragen van een reisdocument uitgebreid naar de dinsdag.

Ook onze aanwezigheid in het DAK hebben we in 2024 uitgebreid. Inmiddels zijn we drie dagdelen per week op deze locatie aanwezig om dak- en thuisloze mensen te ondersteunen bij het aanvragen van een briefadres. Medewerkers van de gemeente Arnhem schrijven in de BRP-straat Zevenaar asielzoekers en statushouders in in de BasisRegistratie Personen. Hiermee dragen we bij aan de landelijke inschrijfvoorziening. In 2024 hebben we met partners in het land, zoals andere gemeenten met een BRP-straat, ministeries, IND en COA, gewerkt aan een verbetering van deze voorziening. Doel is om de wachttijd voor asielzoekers en statushouders te verkorten zodat zij sneller mee kunnen doen in de samenleving. Dit loopt door in 2025 en de eerste resultaten hiervan worden verwacht in de loop van het jaar.

Begroting 2024

We zorgen ervoor dat informatie online beschikbaar is en dat waar wettelijk mogelijk producten digitaal kunnen worden aangevraagd. De afhandeling van deze aanvragen gaan we steeds verder automatiseren. Niet iedereen is echter even digitaal vaardig. Voor iedereen blijft het mogelijk om met de gemeente zaken fysiek te regelen, al dan niet met ondersteuning van een ambtenaar. Daarnaast wordt voor inwoners en ondernemers met partners in de stad ondersteuning georganiseerd of worden alternatieve kanalen geboden. Het streven is te voldoen aan de kwaliteitsnormen van het Rijk en aan de wens dat inwoners en ondernemers tevreden zijn over deze dienstverlening.  

Deze pagina is gebouwd op 04/16/2025 12:29:51 met de export van 04/16/2025 12:03:37