Arnhem: dienstverlenend en herkenbaar - Arnhem blijft zich inzetten voor verbetering van de (digitale) dienstverlening aan haar inwoners en ondernemers

Digitaliseren van de dienstverlening

Digitaliseren van de dienstverlening

Inspanning

Jaarverslag 2024

Inwoners kunnen op verschillende manieren bij de gemeente Arnhem terecht met vragen en verzoeken. Online kunnen zij zaken regelen zoals een geboorteaangifte of de aanvraag voor inschrijving op een briefadres, en een vraag stellen via het contactformulier. Daarnaast werken we doorlopend aan een betere telefonische bereikbaarheid en zijn we fysiek op verschillende locaties in de stad aanwezig. Inwoners kunnen voor vragen over producten van de gemeente binnenlopen bij Loket Zuid. Hier kunnen zij ook terecht voor het aanvragen van een nieuw paspoort of rijbewijs. Uiteraard kunnen inwoners voor onder andere het aanvragen van reisdocumenten, uittreksels en de melding van een huwelijk ook terecht in het Stadhuis. In 2024 hebben we onze openingstijden voor het aanvragen van een reisdocument uitgebreid naar de dinsdag.

Ook onze aanwezigheid in het DAK hebben we in 2024 uitgebreid. Inmiddels zijn we drie dagdelen per week op deze locatie aanwezig om dak- en thuisloze mensen te ondersteunen bij het aanvragen van een briefadres. Medewerkers van de gemeente Arnhem schrijven in de BRP-straat Zevenaar asielzoekers en statushouders in in de BasisRegistratie Personen. Hiermee dragen we bij aan de landelijke inschrijfvoorziening. In 2024 hebben we met partners in het land, zoals andere gemeenten met een BRP-straat, ministeries, IND en COA, gewerkt aan een verbetering van deze voorziening. Doel is om de wachttijd voor asielzoekers en statushouders te verkorten zodat zij sneller mee kunnen doen in de samenleving. Dit loopt door in 2025 en de eerste resultaten hiervan worden verwacht in de loop van het jaar.

Begroting 2024

We werken verder aan de digitalisering van het klantproces en breiden het aantal eDiensten uit. Waar de dienstverlening niet in een eDienst aangeboden kan worden, sturen we aan op zoveel mogelijk werken via het zaaksysteem, zodat de burger ook daar meer inzicht heeft in het proces en de afhandeltermijn van de aanvraag. Het beveiligen van informatie heeft onze bijzondere aandacht. Wij zetten verder in op datagestuurde dienstverlening: het volgen en sturen van het klantproces van begin tot eind. De concrete plannen vanuit publieke dienstverlening voor 2024 zijn:

  • We gaan klantreizen in beeld brengen.
  • We zetten de implementatie van eDiensten voor burgerzaken voort.
  • We breiden het zaakgericht werken uit.

Deze pagina is gebouwd op 04/16/2025 12:29:51 met de export van 04/16/2025 12:03:37