Goed onderhoud van wegen is van belang voor de bereikbaarheid en leefbaarheid van de stad en de verkeersveiligheid. De keuzes die voor wegenonderhoud gemaakt worden, dragen in toenemende mate ook bij aan andere ambities met betrekking tot klimaatadaptatie (bijvoorbeeld 10% minder verharding) en duurzaamheid.
Zoals vanuit de wegbeheersystematiek gebruikelijk spreken we over gesloten verhardingen (asfalt en beton), open verhardingen (klinkers, tegels etc.) en half verhardingen en onverhard. Onverharde wegen zitten niet in dit overzicht. Deze vallen bij de gemeente Arnhem onder groenbeheer en zijn dus ook niet opgenomen in het beheersysteem wegen. Het merendeel van de asfaltverhardingen bevindt zich in de hoofdinfrastructuur en wijk- of gebiedsontsluitingswegen. De open elementverhardingen zijn vooral te vinden in de wijken, winkelgebieden en stadscentrum. Half verhardingen worden in Arnhem vooral toegepast op wandel- en fietspaden. Met name in Arnhem Zuid worden steeds meer recreatieve asfaltpaden omgevormd naar halfverharding paden.
Het zorgen voor goede fietsvoorzieningen heeft hoge prioriteit. Het ambitieniveau voor het onderhoud van fietspaden ligt daarom op het hoogste niveau.
In onderstaande tabel is de huidige kwaliteit van het areaal vergeleken met de kwaliteit van het areaal in 2023.
Rapportage op Beeldkwaliteitsniveau | ||||||
Ambitie = A/B/C/D | % A+ | % A | % B | % C | % D | |
---|---|---|---|---|---|---|
2023 | 47,14 | 32,50 | 14,39 | 0,36 | 5,25 | |
2024 | 48,55 | 30,78 | 11,50 | 0,9 | 8,26 |
De tabel laat zien dat het kwaliteitsniveau in 2024 is verslechterd ten opzichte van 2023. Dit kent verschillende oorzaken:
1; parkeervakken mogen conform ons beleid op D-niveau onderhouden worden. Het aantal parkeervakken waar sprake is van dit onderhoudsniveau neemt met de tijd toe en daarmee ook het areaal met kwaliteit D.
2: De kwaliteitsimpuls die gemaakt is bij de wijksgewijze onderhoudsaanpak uit het voormalige Buiten Gewoon Beter (BGB) programma begint af te nemen. Wijken die 25 jaar geleden als eerste zijn aangepakt met BGB komen nu weer aan onderhoud toe. Hierdoor neemt de werkvoorraad toe. Omdat we er steeds meer naar streven ambities te combineren, duurt het langer voordat die onderhoudswerkzaamheden in zgn. samenloopprojecten worden uitgevoerd. Zo wacht wegenonderhoud bv soms op het vaststellen van het duurzaam mobiliteitsplan.
3; Groot onderhoudsprojecten lopen vertraging op in de voorbereiding en dus uitvoering. Voorbeeld hiervan zijn de Hommelseweg, Dalweg, Lange Water en IJssellaan. Dit heeft verschillende reden zoals beschikbare capaciteit en het bereikbaar houden van de stad.
Planning en realisatie
Voor 2024 stond onder andere groot onderhoud op de planning op de volgende wegen:
Velperweg, Dalweg, Hommelseweg, Lange Water en IJssellaan. Hiervan is alleen de Velperweg in uitvoering gegaan. De overige wegen zijn doorgeschoven naar 2025 en verder. De raadsbehandeling van het Duurzame Mobiliteitsplan duurde langer dan voorzien. Dit heeft tot uitstel van de uitvoering van projecten geleid in afwachting van het vaststellen van nieuwe kaders.
De herinrichting van de Van Muijlwijkstraat is in 2024 afgerond. Daarnaast hebben we in 2024 wegenonderhoud uitgevoerd in combinatie met rioolvervanging in de wijken Sterrenberg, Geitenkamp en de Spijkerbuurt.
Het verbeteren van de toegankelijkheid voor mensen met een beperking op de hoofdlooproutes heeft in 2024 een vervolg gekregen door het in afstemming met de APCG uitwerken van maatregelen die in 2025 en verder gerealiseerd zullen worden. Daar waar sprake is van herinrichting van de openbare ruimte is er ook aandacht voor toegankelijkheid.