Het trolley netwerk is van belang voor een groot deel van het Openbaarvervoer in Arnhem.
De trolleyinfrastructuur is eigendom van de gemeente Arnhem en bestaat uit de technische ondergrondse en bovengrondse infrastructuur. In tegenstelling tot de overige assets strekt de trolleyinfrastructuur zich ook uit over andere gemeentes namelijk gemeente Renkum en gemeente Rheden. Voor die delen van de infrastructuur op het grondgebied van de gemeenten Renkum en Rheden verzorgt gemeente Arnhem de trolleyinfrastructuur.
De trolleyinfrastructuur omvat bovenleiding (inclusief de bovenleiding en de wissels welke zich bevinden in het bedrijvencomplex Westervoortsedijk 4 te Arnhem), masten, gelijkrichterstations, onderstations, kabelnet e.d. in de gemeenten Arnhem, Rheden en Renkum en is 57 km lang.
Onderstaand plaatje geeft een indruk van het complete net.
Afbeelding: het trolleynetwerk in gemeente Arnhem, gemeente Renkum en Velp (gemeente Rheden)
Het openbaar vervoer in Arnhem wordt aanbesteed door de provincie Gelderland door middel van een concessie met een lange looptijd (circa 10 jaar).De concessie omvat al het openbaar vervoer per (trolley)bus en auto in de regio Arnhem-Nijmegen en het openbaar vervoer per trein tussen de stations Arnhem en Doetinchem
De vorige concessie liep tot december 2022. Er is nu een overbruggingsconcessie van twee maal twee jaar. Er moet een aanbesteding voor de nieuwe concessie komen. Deze nieuwe concessie zal waarschijnlijk in juni 2026 van kracht worden.
De concessiehouder krijgt, in de huidige concessie,van gemeente Arnhem de infrastructuur in bruikleen. Daarvoor is een bruikleenovereenkomst getekend tussen de concessiehouder en de gemeente Arnhem.
Het betreft een overeenkomst van bruikleen, waarin de gemeente de infrastructuur om niet ter beschikking stelt. Dit betekent dat grote delen van de beheertaak bij de concessiehouder belegd zijn, dit in tegenstelling tot bijna alle andere assets waarbij de gemeente ook het beheer daadwerkelijk verzorgt. In de nieuwe concessie gaat dit waarschijnlijk veranderen.
Het vervangen van trolleymasten, aan het einde van de technische levensduur, valt niet onder de verantwoordelijkheid van de concessiehouder aangezien dit een investering betreft die veel verder gaat dan de looptijd van de concessie. Komende periode gaan er nieuwe afspraken gemaakt worden met de provincie over de concessie waarbij ook duidelijkheid moet komen over de benodigde vervangingsinvesteringen.
Planning en realisatie
De oudste trolleymasten zijn de komende jaren aan vervanging toe (circa 700 masten en muurankers, allen ouder dan 60 jaar). Dit speelt nu al bij de reconstructie van de Velperweg . De verwachte investering hiervoor bedraagt € 0,8 miljoen. Deze investering zal leiden tot een structurele kapitaallast van € 40.000 en is opgenomen in de begroting.
Bij de herinrichting van de Van Muijlwijkstraat zijn ook aanpassingen aan het trolleynet uitgevoerd. Dit maakt onderdeel uit van het project.
Naast de masten zijn de komende jaren (tot 2034) 17 van de 22 gelijkrichterstations aan vervanging toe. Ook zullen enkele delen van het ondergrondse kabelnet vervangen moeten worden.
In de begroting voor 2024 waren in het MIP (afgezien van de hierboven genoemde €0,8 miljoen voor de Velperweg) geen middelen gereserveerd voor deze vervangingsinvestering.Bij het actualiseren van de MIP in 2024 is krediet doorgeschoven naar 2025 en door indexatie inmiddels 0,9 mln geworden.
De komende periode zal in aanloop naar de nieuwe OV-concessie een vervangingsplanning voor de trolley uitgewerkt worden met een bijbehorende investeringsplanning. Het risico bestaat dat er versneld vervangingen noodzakelijk zijn als er essentiële onderdelen voortijdig uitvallen, waardoor de OV dienstverlening in de knel komt. Hiervoor zijn nu geen financiële middelen gereserveerd. In Naris is hiervoor een risico reservering opgenomen.